Godaan Puasa

Posted by Leeza | Posted in

Ketika saya suarakan hasrat nak berpuasa hari ini, rupa-rupanya mak saya yang teruja lebih. Jam 3 pagi dia dah bangun ,kononnya nak bangunkan saya bersahur. Jam 4 pagi, saya turun ke bawah untuk bersahur...saya memang nak bersahur dengan roti dan air teh kosong sahaja...sebab saya tak biasa makan nasi terlalu awal. Tetapi saya terkejut bila mak saya dah siap menanak nasi dan panaskan lauk ikan untuk saya dan dia tidur atas kerusi menanti saya. Saya tak bagi dia puasa kerana keadaannya terlalu uzur dan dia pula mengidap penyakit ulser. Tak sampai hati pula kalau tak makan nasi, so saya ajaknya makan sekali... sebab dia biasa makan nasi awal pagi.

Namun saya termuntah pada awal pagi sebab saya memang tak biasa makan nasi. Kemudian jam 8 pagi saya tergoda pula dengan bau lauk kari ayam yang di masak tukang masak sekolah untuk program RMT murid2 sekolah.....kuat baunya....sedangkan hari2 biasa bau ini taklah menghairankan sayapun. Hehehe....memang betul2 iblis cuba menggoda saya . Kemudian si madam pula siap bawa dua jenis kuih kesukaan saya, dan memang dia lupa saya berpuasa. Huhuhuhu......

Seharian ini memang saya agak free sebab tak perlu masuk kelaspun. Jadi untuk menghilangkan rasa ngantuk kerana menyemak latihan2 murid, saya buka terapi minda saya : novel AAK. Dah hilang ngantuk, saya sambung semula kerja2 sekolah. kemudian menyakat rakan2 sekerja.....hehehe takde penyakit cari penyakit. Mungkin kerana mereka sengaja atau saya yang tersalah cakap , riuh rendah bila saya buka topik tektik merogol. keh3. Saya kata taktik perogol sekarang yang menggunakan coca-cola dengan aji no moto yang boleh memabukkan mangsa. Kemudian yang lelaki2 itupun beri info lain iaitu, menggunakan ubat gegat yang warna putih campur dengan coke, lagi cepat kesannya......saya bantah sebab bau ubat gegat boleh dikesan. Memang benar agaknya sebab coke boleh menghilangkan bau ubat gegat. Kemudian timbul pulak tektik lain yang nampak mustahil tetapi dah dicuba iaitu memberi gula2 dan sebagainya. Moral of the story ialah kita tak boleh mempercayai orang lain....tapi kenapa saya pernah buat kesilapan satu masa dulu? Mudahnya saya percaya pada orang yang nyata akan menghancurkan hidup saya.

Dan saya kemudian diusik : Za, ko ngengat!. ...Adehhh.....memang laser cikgu ini. Saya terus jawab....kalau saya ngengat dah 10 orang anak saya....dah lama saya kahwin....ini...boyfren pun tak ada.....ngengat ke?bla bla bla........mau puasa saya 'tebik' hari ini.

Apapun ,jodoh ketentuan ALLAH. Saya tak kisah saya membujang sampai tuapun.....jika itu sudah takdirNya , saya rela. Namun jangan hina saya kerana saya tiada bertuah seperti orang lain.

Comments (2)

kak ngengat tu apa maknanya kak.. tak boleh tekalah dar ayatnya...

Salam Ida...
ngengat tu maknanya gatal....or gedik.keh3. Kitak ngengat sik? keh3.