My Lepak Place

Posted by Leeza | Posted in

Saya tak ada idea nak tulis , jadi saya masukkan tempat yang selalu saya pergi masa senggang saya. Setiap Sabtu memang saya akan berjalan sahaja.....

Ini merupakan kawasan perbankan Samarahan. Di sini ada Bank Rakyat dan Bank Islam. Kalau hujung bulan atau time cuti umum ,jangan berangan nak 'cucuk' duit kat sini memang takde duit punya. Sebelah bank2 ini, ada kedai ONE STOP yang menjual barangan yang sangat murah. Mak dan kakak saya suka pergi kedai ini beli barangan rumah seperti penyepit baju, baldi....dan berbagai lagi. Belakang bangunan ini ada UNACO, sebijik macam TESCO. Sayur2annya murah2...dan saya memang suka shopping barangan dapur dekat sini. Yang pastinya kedai dobi anak saudara saya ada dekat sini dan di situlah saya tinggalkan kereta sebelum ke Kuching menggunakan bas atau van sewa. Kenapa pulak ???? Sebabnya saya takut driving seorang diri di kawasan bandar ( saya kalau depan stering, jalanpun boleh blurrr ) dan kedua.... saya sentiasa mengantuk....baik saya guna kenderaan awam supaya senang saya menikmati panorama.

Ini pula bangunan baru bertentangan. Bahagian hujungnya akan dibuka banyak gerai makanan dan pelbagai lagi. Di sinilah KFC samarahan, tempat lepak student2 UNIMAS ,UITM dan IPGM. Di sini juga kedai jual kereta, GAMMA motors yang hqnya di jalan Sekama membuka cawangan.Keistimewaan di sini ialah tempat parking yang banyak dan dekat dengan kampung saya.... sejam driving.


Ini pula bazaar Kuching. Kami panggil 'pasar'. Kalau kat semenanjung tu pasar maksudnya pasar basah. Ini belakang Electra House. Saya jarang ke sini kecuali kalau waktu cuti atau hujung bulan time keluar bersama geng2 bujang saya.

Inilah India Street. Saya dan kawan2 suka mencari kain ela , buku, majalah dan baju tidur di sini. Semua ada kat sini....terpulang apa sahaja yang diingini. Jalan ini, semasa Ramadhan akan tertutup dan terbantutlah kelajuan perjalanan kita. Berbagai barangan raya dijual di sini terutamanya kek2 sarawak. Saya serik membeli kek2 di sini sebab apa sahaja namanya, semua kek sama rasa. Bila sebut hal kek ini.....saya teringat anak2 buah saya setiap tahun merenggek nakkan kek proton saga yang dah bertahun saya tak buat. Bukan main susah nak buat kek ini, at the end tak sampai dua hari dah licin. Bukannya tetamu yang makan tetapi anak2 itu yang asyik buka tutup bekas kek.

Comments (0)