UNTUKMU SEGALANYA oleh Norhayati Berahim

Posted by Leeza | Posted in

Novel setebal 435 mukasurat ini adalah cetakan semula daripada novel lama yang telah ditambahbaikkan. Isinya lebih tebal daripada yang lama. Bagi saya membaca karya kak Norhayati Berahim sejak dulu hingga sekarang seumpama meniti tangga kedewasaan. Jadi bila membaca karya lamanya ini , sudah pasti ada ketidakpuasan yang dirasai. Hanya satu alasan iaitu, kita sudah tua dan perlukan karya yang berat dan lebih berisi.
Saya gembira sebab bila novel ini ditambahbaikkan, ia diisi dengan ilmu pengetahuan dan nilai-nilai murni yang lebih padat. Nasihat dan pengajaran dalam novel ini membuka minda dan menjadi satu medium harapan kepada kaum yang satu ini. Semoga insan-insan yang lari dari personaliti originalnya kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat. Tidak kiralah mereka yang lembut atau yang kasar. Ya Allah berikan mereka hidayah untuk bertaubat sebelum ajal maut menjemput. Seumpama doa Nicky terhadap rakan-rakannya Dolly dan Iskandar ...begitu juga doa kita kepada rakan-rakan kita yang lain...amiin.

Saya mengenali watak Atia yang baik namun saya tidak menyukai kelembutannya yang tidak mampu menolak sikap Azali. Namun seperti pesalah yang telah sedar dan bertaubat, Azali harus diberi peluang untuk membetulkan kesilapan yang banyak dilakukannya terhadap Atia. Tiga kali tamparan yang Azali hadiahkan kepada Atia biarpun tidak sengaja , membuat saya tidak menyukai watak ini. Walau bagaimanapun, saat-saat terakhir Nicky yang banyak menginsafkan Azali untuk lebih menyayangi Atia. Cinta Nicky dan Atia yang tidak kesampaian membuat jiwa saya sendat dengan pengakhiran yang menyedihkan. Inilah novel yang berakhir dengan kisah duka dan kematian. Kak Norhayati Berahim bagaimanapun akhiran ini disudahi dengan keredhaan untuk menjalani kehidupan yang lebih positif. Apa yang pasti untuk kita, hidup ini perlu diteruskan juga samada secara rela ataupun tidak. Siapa kita yang mampu melawan takdirNYA ?

Bacalah novel yang penuh dengan nilai pengajaran ini. Semoga menjadi panduan kepada insan-insan yang mengubah penampilan anugerah Allah dan semoga kembali ke pangkal jalan....amiin.

Comments (0)